Jong en oud


Flexibel verhaal

Leeftijd en technische voorkennis

  • Het didactisch verhaal kan dynamisch door het doelpubliek gestuurd worden of kan op voorhand afgesproken worden. We kunnen breed gaan, of meer diepgang leggen in het verhaal.
  • Wat goed blijkt te werken in de praktijk: het publiek krijgt enkele minuten de tijd om rond te snuffelen op wat op de tafels ligt en kiest ter plaatse de thema's. Gebaseerd op de publieksinteractie kan dan meer of minder in detail gegaan worden.

 

Interdisciplinair

  • De interdisciplinaire aanpak maakt dat er raakpunten zijn met de vakken geschiedenis, mechanica, Latijn, wiskunde,  chemie, informatica, aardrijkskunde, fysica, ... In de oudheid bestond die strikte scheidslijn tussen veel vakgebieden nog niet.

 

Kinderen

De thema's die bij een jong publiek goed aanslaan, zijn:

  • de materialen: zowel horen (uitleg geven en vragen), zien (de objecten worden getoond) als voelen (ze mogen de objecten vasthouden en doorgeven)
  • de uitleg over de mineralen: de Platonische modellen worden gekoppeld aan de kristallen, ze mogen de mineralen en kristallen vasthouden (circa 200 mineralen en kristallen kunnen beschikbaar zijn)
  • doden op afstand: de pijlpunten, slingers en chemische oorlogsvoering

 

Volwassenen

Populaire verhaallijnen voor volwassenen of hogere graden zijn:

  • het Antikythera mechanisme (programmeren met tandwielen)
  • de dodecaëder
  • de torsiekatapult

 

Mix

  • Op massaevenementen zoals op Nerdland Festival probeer ik zo snel mogelijk in het referentiekader van het gevarieerde publiek te duiken, en zodra ik een raakpunt gevonden heb, het didactisch verhaal daarrond verder uit te bouwen.
  • Het meest uitdagend zijn de massaevenementen in het buitenland waar ik alle thema's aanbiedt, met een gevarieerd publiek en me verwoord in het Nederlands, Engels, Frans en Duits.
  • Op een opendeurdag kunnen zowel geïnteresseerde ouders als potentieel toekomstige leerlingen te woord gestaan worden.

Interactiviteit

Denkoefeningen

  • Oh nee, je krijgt niet alles cadeau. Je zal moeten nadenken en oplossen: de puzzel van Archimedes, hoe geraak je uit het labyrinth, ...
  • Als voorbereidende opdracht mag je al eens rondlopen in een hedendaags warenhuis en goed letten op ...

 

Onthouden

  • Sorry, zoekmachines bestonden nog niet en bibliotheken waren schaars. Je dient daarom op je geheugen te vertrouwen, net als de ouden die getraind waren in het memoriseren. We gaan ondermeer te rade bij Cicero hoe we een lange redevoering kunnen onthouden.

 

Doe-activiteiten

  • Dat kan zeker (puzzels, sloten kraken, hefboomwerking, ...) , geef zeker een seintje.